Assalamualaikum.... 


Dah lama tak update blog. Sebenarnya dua tiga menjak ni ada satu perasaan "down" bila tengok jumlah jangkitan Covid di Malaysia ni. Tambah lagi kadang-kadang lalu lalang cerita kematian orang-orang yang terdekat. Hati ni rasa pedih dan sedih. Susah nak gambar kan perasaan tu. Tapi Allah Maha Kuasa kan. He knows what the best for us

Dalam Islam pun ajar kita kepentingan menjaga nyawa kita. Salah satu Ikhtiar yang Allah bagi untuk kita adalah vaksinasi. Vaksinasi ni bukan cerita baru ya. Vaksin ni dah bermula dari zaman kerajaan Turki Uthmaniyah lagi. 


Islam dan Asal Usul Kaedah Vaksinisasi



Di Negara Barat pada ketika Wabak Smallpox sedang mengganas meragut nyawa, lain halnya dengan Dunia Islam dibawah kepimpinan Kerajaan Turki Uthmaniyah. Kaedah “Inoculation”, kata lain yang merujuk kepada kaedah Vaksinasi telah meluas digunakan dan dianggap sebagai satu tradisi turun temurun dimana setiap warga menormalisasikan kaedah tersebut untuk melawan jangkitan wabak pembunuh. Kaedah tersebut sangat popular samada di Palestin, mahupun di Afrika Utara yang telah menggunakan kaedah “Inoculation” sebelum tahun 1700 lagi, lama sebelum Negara Barat mengenali kaedah ini.

Sumber The Diagnosa

Selain dari Ikhtiar dengan vaksin, Allah pun dah cakap tidak ada penyakit yang tiada penawarnya.




TIDAK ADA PENYAKIT TIADA PENAWAR




WQS. Yunus Ayat 57

 

يٰٓاَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاۤءَتْكُمْ مَّوْعِظَةٌ مِّنْ رَّبِّكُمْ وَشِفَاۤءٌ لِّمَا فِى الصُّدُوْرِۙ وَهُدًى وَّرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِيْنَ


57. Wahai manusia! Sungguh, telah datang kepadamu pelajaran (Al-Qur'an) dari Tuhanmu, penyembuh bagi penyakit yang ada dalam dada dan petunjuk serta rahmat bagi orang yang beriman.



QS. An-Nahl Ayat 69

 

ثُمَّ كُلِيْ مِنْ كُلِّ الثَّمَرٰتِ فَاسْلُكِيْ سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلًاۗ يَخْرُجُ مِنْ بُطُوْنِهَا شَرَابٌ مُّخْتَلِفٌ اَلْوَانُهٗ ۖفِيْهِ شِفَاۤءٌ لِّلنَّاسِۗ اِنَّ فِيْ ذٰلِكَ لَاٰيَةً لِّقَوْمٍ يَّتَفَكَّرُوْنَ


69. kemudian makanlah dari segala (macam) buah-buahan lalu tempuhlah jalan Tuhanmu yang telah dimudahkan (bagimu).” Dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat obat yang menyembuhkan bagi manusia. Sungguh, pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kebesaran Allah) bagi orang yang berpikir.


Daripada Jabir bin Abdullah dari Nabi s.a.w sabdanya: 

"Tiap-tiap penyakit itu(ada) ubatnya. Apabila menepati ubat terhadap penyakit tersebut, maka sembuhlah dengan izin Allah" 

(Riwayat Muslim dan Ahmad) 

Nabi menyatakan: "Jika menepati ubat itu akan penyakit maka ia akan sembuh". Ertinya kita mesti berusaha mencari ubat yang sesuai dengan penyakit kita. Ubat atau penawar kepada penyakit itu  sudah diadakan Allah, cuma tugas kita untuk mencarinya.  

Sabda Nabi Muhammad s.a.w juga: 

"Berubatlah, sesungguhnya Allah Azza Wajalla tidak meletakkan (kepada manusia) sesuatu penyakit melainkan diturunkan untuknya (penyakit tersebut) penawar kecuali satu penyakit (tiada ubat baginya). Lalu para sahabat bertanya apakah dia? (penyakit yang tiada ubat itu ya Rasulullah) lalu Rasulullah menjawab, Tua(mati)” 

Mengubati penyakit adalah menjadi kewajipan sebagai usaha dan ikhtiar manusia. Setiap satu penyakit bukan saja ada satu malah berkemungkinan mempunyai puluhan ubat. Kajian demi kajian dari semasa ke semasa telah membongkar rahsia alam semulajadi yang memiliki kuasa penyembuhan yang amat bermanfaat. 

Inilah patut dicari oleh manusia dengan anugerah mindanya kerana tak semestinya penawar itu diberikan secara bulat, nyata dan jelas macam tu sahaja. 

Bayangkan tumbuhan hutan semulajadi yang menjadi khazanah berharga dan hanya tumbuh di lantai hutan. Namun siapa yang mampu masuk jauh ke dalam hutan untuk semata-mata mencari cendawan yang tumbuh dari titisan susu harimau? 

Di sini lah saintis berperanan mengaji dan menghasilkan ubat-ubatan mahupun supplement yang memudahkan manusia mendapat khasiat daripada nutrisi anugerah Ilahi dengan cara mengekstrakkan bahan berharga dan kaya khasiat tersebut seterusnya menyediakannya  dalam bentuk yang lebih mudah diamalkan dengan hanya dalam satu tablet.

Apa yang penting Kita Ikhtiar selagi ada nyawa di badan. Menjadi tanggungjawab kita sebagai umat Islam untuk memilih yang baik dan memberi manfaat kepada diri sendiri dan keluarga.

Dalam berdepan dengan wabak Covid 19 ni, selain berikthiar dengan vaksin untuk mencapai imuniti berkelompok, aku juga mengambil makanan tambahan atau supplements yang kaya dengan Vitamin C untuk menyokong immune system badan aku ni. Latest ni aku mencuba Diffenz keluaran Eskayie™. Eskayvie Diffenz ni diformulasikan bagi membantu meningkatkan sistem imun badan, melindungi dan menguatkan paru-paru.





And untuk pengetahuan korang, Diffenz dihasilkan daripada 100% bahan semulajadi, bebas Steroid serta Halal dimakan dan mendapat kelulusan KKM (Kementerian Kesihatan Malaysia). Part ni kena pilih betul-betul ya.




Jom tengok apa yang Bestnya tentang Diffenz ni

Diffenz Membantu:

  • Menguatkan dan Melindungi Paru-Paru
  • Meningkatkan Sistem Imun Badan
  • Melegakan Batuk, Selesema & Radang Paru-Paru
  • Mengatasi Masalah Resdung, Alahan, Asma & Ekzema
  • Menyokong Kesihatan Sendi
  • Menyihatkan Jantung
  • Memberikan Tenaga
  • Mengawal Gula di Dalam Darah
  • Mencantikan Kulit
  • Anti Kanser & Anti Virus











And 4 Kelebihan Diffenz adalah :


1. Kaya dengan Vitamin C dan D

Kandungan vitamin pada dos optimum yang mencukupi untuk sistem pertahanan badan.


2. Diperkaya dengan Cendawan Susu Harimau & Buah Camu-Camu

Kapasiti antioksidan, fenolik dan flavonoid yang tinggi untuk meningktkan perlindungan dalaman.


3. Gabungan 4 bahan berantioksidan tinggi dalam 1 tablet

Kandungan aktioksidan dan bahan aktif yang mencegah penyakit kemerosotan diri,


4. Tablet boleh kunyah berperisa blackcurrant yang lazat

Rasa enak & sesuai untuk diambil pada bila-bila masa sahaja.Banyak kajian yang telah membuktikan bahan-bahan di dalam Diffenz mampu membantu meningkatkan sistem imun, melindungi daripada jangkitan penyakit dan meningkatkan fungsi paru-paru, jantung dan hati.




Testimoni Pengguna Eskayvie







Bagaimana covid telah mengorbankan seorang insan yang bernama Ibu - Erin



 
 
Hakim yang telah pulih dari Covid


 


Bagi yang berminat nak mencuba supplement Eskayvie Diffenz ni... Boleh la Klik www.diffenz.com dan dapatkan Eskayvie Diffenz untuk perlindungan diri dan keluarga anda.

Boleh juga hubungi 03-5511 1050 /60 19-608 3027 untuk maklumat lanjut. 

 

Untuk info lanjut boleh layari:

 

Website: www.diffenz.com 

Facebook: https://www.facebook.com/eskayviemalaysia21official 

Instagram: https://www.instagram.com/eskayviemalaysia/ 

#EskayvieDiffenz #KitaIkhtiar #KitaJagaKita


SHARE 5 comments

Add your comment

  1. Kita kena berusaha dan berikhtiar untuk meningkatkan imun badan kita

    ReplyDelete
  2. Bagus ni, kita makan untuk kuatkan imun badan kita.

    ReplyDelete
  3. Sambil amalkan, sambil berdoa penyakit dpt diubati. Usaha, ikhtiar pun sama

    ReplyDelete

© ALIA FARHAN · THEME BY WATDESIGNEXPRESS