Had cecair Untuk Cabin Check In

by Alia Farhan, 4:45 AM

Hai semua, 


Cuti sekolah dah mula kan. Ada tak yang plan nak fly ke mana-mana tu?kalau ya, untuk yang nak fly ke overseas tu, korang punya passport tu masih valid ka? Bukan maksud expired ja tau tapi kena valid lebih dari tempoh 6 bulan tau. Contohnya kalau passport korang mati/expired bulan 12, maknanya korang dah tak boleh fly ke luar negara ya. So baik check dulu korang punya pasport tu betul-betul ha. 

And korang tau tak, kalau korang fly; bila nak naik ke cabin pesawat akan ada dari kita yang akan bawak small luggage bag and bawa liquid thing contoh pencuci muka ka cream ka or any liquid form la kan.  Untuk frequent flyers biasanya depa akan alert bab2 ni. Untuk yang tak pernah or jarang fly, maybe ada yang tak tahu or terlupa yang ada limit untuk dibawa ke cabin semasa fly. Dibawa ke cabin ni maksudnya yang boleh naik dengan kita masa kita nak berlepas tu. 


Utk setiap container tidak boleh lebih dari 100ml atau 3.4 oz


And total semua cecair tak boleh lebih daei 1000ml atau 1L



Paling senang kalau nak travel n nak bawak liquid things ni korang belilah yang jenis travel packs tu. Memang konpem2 cabin proof.



Lagi senang letak satu bekas mcm dalam pouch bag gini ha. 

Kan senang gini haaa.


Oh lagi satu nak pesan, power bank jangan letak dalam check in luggage ya. Yang tu memang wajib kena letak dalam bag untuk bawak ke kabin tau. Kalau tak jenuh la korang kena punggah luggage masa duk check in luggage tu. Ingat tau jangan lupa

Sekian dulu tips untuk korang yang nak fly nanti. Have fun semua ❤️











SHARE 2 comments

Add your comment

  1. Good reminder Alia. Beringat sebelum terkena

    ReplyDelete
  2. kadang2 lupa pastu terbawak botol air besar. sayang betul nak keluarkan semua air tu

    ReplyDelete

© ALIA FARHAN · THEME BY WATDESIGNEXPRESS