Recipe : Spicy Beef Padkrapao

 Padkrapao or Thai Basil or daun selasih in Malay is widely used in Thai dishes. One of them is this simple yet delicious dish.

Like other basils... Thai basil also...


"Basil leaves come complete with an array of antioxidants and other wonderful phytonutrients. Some of these phytonutrients, orientin and vicenin, which are in the flavonoid family, have been found to “protect cell structures as well as chromosomes from radiation and oxygen-based damage"



Orang-orang Thailand tersangatlah suka dengan Thai Basil hence why it is called Thai Basil i guess.. Hahhaha. Eh aku yang sipi-sipi Thailand ni pun favourite sangat daun selasih ni. Mostly aku suka buat ulam.. Letak dalam masakan and macam-macam lagi. 

I grew this plant banyak gila. Like 10 pots i must say🤣🤣🤣


Stock tak pernah putus. 

Ok jom lah kita tengok macam mana nak buat Spicy Beef Padkrapao ni... 



Bahan-bahan :

Daging cincang
Bawang besar dipotong
Bawang putih dicincang kasar
Chilies flakes
Kicap ikan /Namfla
Cukup rasa Maggi
Daun Selasih(lagi banyak lagi sedap) 

Cara-cara:

1. Panaskan minyak dan tumis bawang besardan bawang putih. 
2. Masukkan daging cincang dan goreng sehingga air daging tu tersejat. 
3. Bila daging dah mula garing masukkan kicap ikan dan chilies flakes. 
4. Kacau-kacau dan perasakan dengan Maggi Cukup Rasa and masukkan daun selasih/thai basil dalam ni. Kalau nak berkuah boleh letak air skit.. Jangan banyak.. Aku nak kering.. So aku tak letak air dah.. 
5. Kacau-kacau jap dah boleh tutup api. 

Ok dah siap.. Memang simple gila ja. Rasa dia pehhh walawehhh.. Kalau org siam dia suka makan dengan nasi putih n teloq mata ja. Memang kebabom rasa dia. 







3 Comments

  1. Dapnyaa..akak pun suka basil...tap ada sesetengah orang x suka gak kan...

    ReplyDelete
  2. thai food mmg sedap kan.. dah kena dgn tekak kita hehehe

    ReplyDelete
  3. pokok ini yang kau berikan padaku masih menghijau subur eh tau3
    mekaseh sayaaaammm

    ReplyDelete

Post a Comment