resipi kerabu so'un

5:22 AM

Baru ja upload gambaq kerabu so'un yg prepare utk dinner td...kawan aku saina aku cik eta request nk resipi...tgk2 tup2 dak ain jenny pun nk jugak...
Ok lah...ni utk korang dua...pasni kena wat sdiri okeh...memandangkan menu adalah simple thap gaban...hinggakan org pemalas mcm aku ni pun leh wat...
Well actually hari ni xdpt nk p reja...sbb dri smlm lagi perut aku ni senak2...bangun pagi pun stil senak gila perut ni...sudahnya setengah hari atas katil...
Ckp la nk ckp aku ni manja ka apa ka...haah mmg aku manja pun...org tak pernah preknen mmg takkan paham apa aku rsa...
Dushhh...emosi nyah!
Ok lah back to topic...
Sorry ter emo skit....
Memandangkan nenek moyang aku mmg ada berasal siam mari...maka nya...masakan2 aku mmg byk dipengaruhi oleh siam...apa pun
Next~~

Bahan2:
-so'un...nama pun kerabu so'un kan...
-udang
-sotong
-ikan bilis da digoreng ranggup
-cabai melaka
-lime juice~yg ni aku beli kt kedai siam byk juai...aku rsa belah2 utara mmg byk juai lime juice dlm botoi ni...tp kalau tak dak...guna ja limau kasturi tu...perah n amek juice dia...
-daun rempah
-bawang besaq
-bawang puteh
-tomato~tpi aku xbuh pun sbb stok tomato da ilek...
-namfla~atau kicap ikan or sotong...
-pak aji~nomoto sket..
-bunga kantan~xdak stok so xbuh...kalau buh for sure sedap gila...

Cara2:
~rebus so'un...da lembut semua boleh toskan...tos lama pun xpa...biaq xdak ayaq kalau boleh...
~pastu didihkan ayaq...agak ayaq duk membuak tu...masukkan sotong n udang yg da dibuang kulit...pantas tutup api n biaq sat..pastu terus tos udang ngn sotong td...takut kalau lama nnt kecut sgt la pulak
- sonutk seasoning dia..aku tumbukkan garlic skali ngn cabai melaka...then campurkan dengan lime juice tdi...
-then buh bawang besaq yg da dipotong...pastu buh namfla...jgn lupa buh pak aji sket...agak patut padan ja...jgn over!
- pastu buh daun rempah yang da dipotong halus2...
- then kalau ada tomato ka bunga kantan pun boleh buh skali...
-pastu campak masuk ja so'un tdi..sotong ngn udang yg da rebus tdi....finally jgn lupa ikan bilis yg da digoreng tadi....
- then da siap n ready utk dibaham...

Best serve with tomyam seafood....
Selamat mencuba

Xoxo

Published with Blogger-droid v2.0.8

You Might Also Like

2 comments

  1. Tq alia..hehe..will try one day... ;))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok cik eta...try tau..nnt kawen leh bgi MIL mkn...mst MIL suka

      Delete