sup ayam ala siam

10:35 AM

so hari ni kalau ikut menu yg ditetapkan aku kena msak sup itik....

ni msak ala2 sup siam kan...masam2 skit...marveles!puji diri sendiri skit...

tapi yg ni aku ganti la kan...sesetengah org tak mkn itik...n wat muka pelik pulak bila aku ckp aku mkn itik...apa peliknya derrr...menda halal derrrr....

proceed dengan recipe la ya...
sbb xleh nk tdoq pulak ni
tdi pas smyang isyak nyusu Adriana terus terlena kami tiga-tiga beranak..penat apa ntah..tp kul 10 aku da terjaga...n smpai skrg kul 1.30 xleh nk tdoq...japg nk msk dlu smbai teloq before tdoq sat...

ehhh melalut pulak dah...

bahan2:
* ayam/itik/daging/tulang/ekoq/kambing(ehhhh ikut korg lah yer)
*bwang besar and garlic yg da diblend agk2 ngn potion ayam itik korg nk msak
*carrot
*celery
*bawang besar n garlic potong kasar
*tomato
*cili padi
*daun ketumbar bukan daun sup ya...org siam.suka guna daun ketumbaq lg yaa
*cuka
*garam
*ckup rasa knor
*susu cair

cara2:
1. masukkan bahan2 yg blend td dlm periuk..then panaskan...masukkan ayam ka itik ka daging ka bla bla bla
2. agak2 macam ayam itik daging tu da msak..korg letak la garam...ckup rasa knorr tu...
3. then titiskan cuka..bg masam2 skit...nama pun thai style kan..harus la ada rsa msam2 ni..
4. then msukkan carrot dulu then celery yg da dipotong..pastu msukkan bwang bsar dan garlic yg potong asing td tu..
5. pastu ketuk2 skit cili padi n msukkan dlm sup...nk pedas buh byk...kalau taknak pedas kurangkan...
6.dekat2 nk last sblum tutup api tu...msukan skit susu cair dlm tu..skit ja..nk bg dia pnya kuah tu lain skit...n then msukkan daun ketumbar ya...
7. da boleh hidang n mkn panas2 dgn nasik....fuh maveles tell u!!



ni yg msak hari ni punya...sup itik ala siam...



ni menu utk this whole weekdays...hri bkerja...nx week menu apa pulak yaaa??

aku ni jenis kena plan awal2 nk msk apa...klau tak kang aku serabut...serabut nk pikiaq msak apa...bila da ttpkn menu senang skit aku...bwk kluaq brg n cri brg dalam peti ais pun xmngelabah sgt...so kejap la skit nk bersilat kat dapoq tu kan...

korang pulak macam mana???

posted from Bloggeroid

You Might Also Like

0 comments