Sebut ja dekorasi rumah mesti ramai yang terbayang-bayang gedung perabot dan kelengkapan rumah Ikea kan? Yalah.. Boleh kata sumber rujukan juga kalau ke Ikea showroom tu. Macam-macam dekorasi menarik yang Ikea tawarkan sesuai dengan konsep dekorasi yang bersesuaian dengan citarasa kita.

Sebenarnya ada macam-macam jenis /konsep dekor dekat dunia ni. Kalau nak cerita satu entry ja tak cukup ni.. Kena la buat part by part ok. Untuk kali ni meh nak cerita dulu konsep-konsep berikut:


Scandinavian / Nordic

Agak terkenal di Malaysia ni sebab pernah boom dekat showroom Ikea... And semua rumah yang buat konsep Scandinavian /Nordic ni rumah dah sama copy macam Ikea.

Banyak bermain dengan warna putih dan hitam atau monochrome.. Kalau ada warna pun.. Ada la tambahan satu warna kecil saja.











Farmhouse Decor 

Berkonsepkan /bertemakan rumah ladang di desa-desa negara barat. Konsep Farmhouse antara konsep yang makin menarik minat peminat decor di Malaysia. Biasanya banyak peminat Scandinavian/ Nordic sekarang berubah arah ke decor Farmhouse. Antara element yang fames dan wajib ada untuk peminat decor Farmhouse ni adalah wainscoating dan terbaru plank. 






Bohemian Decor

Biasanya bohemian decor ni tak begitu digemari oleh orang Malaysia melalui pemerhatian aku. Mungkin disebabkan decor bohemian yang banyak bermain dengan warna mengakibatkan geng2 monochrome sakit mata dan menggambarkan decor bohemian ni adalah decor yang serabut dan sarat.. Sebenarnya ini lah kelainan decor bohemian sebab "u can't find the same piece of decor at other person home like u do.. Even u have the same boho taste"... Ahhh gituhhh... 

And bohemian decor ni pun ada macam-macam sub bawah dia.. Ada Boho-Nordic, Boho Chic decor, electic Boho, Mexican Bohemian, Morrocan Bohemian, Oriental Boho n etc. Basically, bohemian decor has no limits. 


Eclectic! 













Mid Century Decor

Mid century decor ni adalah konsep decor berinspirasikan decor pada 1940 an.. Tapi masih mempunyai peminat sehingga kini. Mid century ni pun banyak main element kaler and kayu tetapi mempunyai perhiasan yang minimum. Mid century decor is timeless and classy. 





I love this kitchen scheme! 
The wood is so me!!!!! 

(all of photos above credit to Google) 

And mai nak tunjuk my home decor pulak... 










So can you guess what is my decor style? 
I must say i'm into eclectic boho n mid century decor. 


So, what is your home decor style/concept? Hampa suka konsep decor macam mana ya? 




















SHARE 3 comments

Add your comment

  1. cantiknya.. love the set 1!! all white

    ReplyDelete
  2. semua nampak lawaaa tp kalau ada anak jenuh nk kemas

    ReplyDelete
  3. Semuanya cantik..tapi rumah akak sekarang anak- anak buah ramai so tak leh nak cantik2 macam ni..kena tunggu anak- anak kecik tu semua membesar...baru bleh deco rumah cantik- cantik....

    ReplyDelete

© ALIA FARHAN · THEME BY WATDESIGNEXPRESS