Resipi : Kai Phad Phed

by Alia Farhan, 2:10 AM
Bismillahirahmanirahim

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani

Pffftttt...

Memberontak hati ni bila lepas menyusu nak upload resipi tau. Lagi pulak masa nk edit gambar nampak habis makanan kt hotel-hotel hari tu. Ini lah dogaaaannnn....

So marilah update resipi laju-laju supaya tak la kebuloq sangat nantiπŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚


Sedap, ringkas dan mudah!

Bahan-bahan:

*Ayam ( aku guna bahagian dada dua keping, potong-potong macam biasa)
Nak guna bahagian lain pun boleh, terpulang cuma aku kat rumah ni bahagian dada kalau masak-masak seketul-seketul tu tak berapa nak jalan. Kalau potong-potong gini baru jalan skit.
* bawang besar -1 biji
* cabai besar -2 biji (aku guna yang warna merah)
* cabai melaka -5 biji ( nak pedas letak lagi..aku kesian kat laki aku kalau pedas-pedas ni..satgi ada yang peluh habis kepala menahan pedas)
* lengkuas sebesar ibu jari
*daun limau purut
* kacang hijau / buncis
* bawang holand (potong bulat..ni untuk hiasan hujung-hujung nanti)
* minyak untuk menumis
* cuka
* sos tiram
* garam
* ajinomoto
* gula

Cara-cara:

1. Blendkan bawang besar, cabai besaq, cabai melaka dan lengkuas.
2. Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan yang di blend tadi.
3. Masukkan ayam, sedikit cuka dan sos tiram.
4. Agak nampak ayam dah masak, boleh masukkan garam, aji dan gula secukup rasa.
5. Lepas tu masukkan kacang , daun limau purut and bawang hollad. Kacau-kacau then siap dah.

Apa lagi...boleh la ngap lepas tu dengan nasi panas-panas. Fuhhhhh sedap wei!

Samada anda seorang suri rumah, pelajar mahupun wanita bekerjaya; adakalanya anda akan tergesa-gesa meninggalkan rumah atau kembali ke bilik tidur setelah seharian di luar. Membersih wajah merupakan perkara paling penting untuk mendapatkan kulit yang sihat samada anda menggunakan alat solek ataupun tidak. Membilas air semata-mata tidak mencukupi, kini Eversoft hadir dengan lebih manfaat untuk lebih kebaikan.



Produk  ‘jimat masa’ ini menggabungkan langkah pembersihan yang pelbagai dalam 1 produk - EVERSOFT™ 100% Organic Tomato Micellar Cleansing Water yang bertindak menanggalkan solekan, membersih dan menyegarkan kulit; manakala EVERSOFT 100% Organic Yuzu 2 in 1 Cleanser & Toner sangat sesuai bagi individu yang tidak menggunakan solekan. 

Menggunakan formulasi berasaskan bahan dan teknologi dari Jepun, pembersih baharu ini bebas daripada paraben, SLS, alcohol serta minyak mineral. 

Dua pembersih wajah baharu EVERSOFT™ ini memberi lebih dari sekadar pembersih asas. Pengguna kini boleh membersihkan wajah sambil menyegarkan kulit dan menanggalkan solekan. Pengguna juga boleh menikmati manfaat ekstrak organik Yuzu dan Tomato yang memberi khasiat serta melindungi wajah dengan cara yang selamat pada kulit.

EVERSOFT™ 100% Organic Yuzu 2 in 1 Cleanser & Toner 

EVERSOFT™ 100% Organic Yuzu 2 in 1 Cleanser & Toner terhasil daripada formula gabungan 2 langkah pembersih kepada 1. Manik-manik merah jambu diperkaya dengan Tea Tree Oil dan Vitamin E yang membersih jauh kedalam kulit untuk menarik kotoran, manakala ekstrak organik buah Yuzu membantu meredakan kemerahan kulit, mengurangkan pembentukan jerawat, dan membuang cela pada wajah. Pembersih ini membersih dan mencerah dalam satu langkah tanpa meninggalkan sebarang kotoran. Langkah ini boleh diteruskan dengan penggunaan serum serta pelembab sebagai pelengkap kepada rejim penjagaan kulit wajah.


EVERSOFT™ 100% Tomato Micellar Cleansing Water 

EVERSOFT™ 100% Tomato Micellar Cleansing Water merupakan pembersih wajah yang lembut dan berkesan untuk menanggal solekan dan membuang kotoran. Diperkaya dengan ekstrak organik Tomato yang tekenal dengan ciri-ciri antioksida bagi melawan radikal bebas yang disebabkan oleh sinaran UV dan pencemaran, pada masa yang sama menyegarkan kulit serta mengecilkan pori. Produk ini turut mengandungi Bio-Hyaluronic Acid bagi mengekalkan lembapan dan mencegah nyahidrat. Ia menjadikan kulit wajah terasa bersih dan lembab sentiasa. Dengan pembersih solekan yang tidak memerlukan bilasan air ini, pengguna boleh melangkau langkah membersih wajah dengan buih pembersih serta penggunaan toner. Anda hanya perlu memakai pelembab setelah menanggalkan solekan dan siap!


EVERSOFT™ Cleansers diperbuat daripada formulasi yang lembut pada kulit wajah dan berkesan untuk membersih jauh kedalam tanpa mengeringkan kulit sambil mengekalkan keseimbangan lembapan secara semula jadi. Setiap bilasan membekalkan kulit anda dengan nutrien agar kulit semakin cerah dan sihat sentiasa.

EVERSOFT™ yakin dengan keberkesanan produk pembersih muka ini bagi menanggalkan solekan jenis berkalis air dan sedang mengadakan kempen jaminan wang kembali 100%  (100% Money Back Guarantee) bagi produk EVERSOFT™ Tomato Micellar Cleansing Water

Pengguna yang tidak berpuas hati dengan hasilnya amat dialu-alukan untuk mendapatkan bayaran balik melalui laman Facebook Eversoft Skinz di https://www.facebook.com/EversoftSkinz/ dengan menghantar mesej peribadi bersama salinan resit pembelian. Kempen jaminan wang kembali 100%EVERSOFT ™ Tomato Micellar ini berakhir pada 31 Mei 2017.

Pembersih dan pembersih dengan air EVERSOFT™ ini sangat sempurna untuk membersih dengan cepat, pada harga yang berpatutan dan hasil yang menakjubkan. EVERSOFT™ 100% Organic Yuzu 2 in 1 Cleanser & Toner hadir dalam bentuk botol pam bersaiz 150ml pada harga RM17.80 (Semenanjung)/ RM18.70 (Sabah & Sarawak)* manakala EVERSOFT™ 100% Tomato Micellar Cleansing Water juga hadir dalam bentuk botol pam bersaiz 300ml pada harga RM22.90 (Semenanjung)/ RM24.00 (Sabah & Sarawak) dan boleh didapati di semua pasaraya utama, pasaraya besar dan farmasi seluruh negara. *Harga tertera termasuk 6% GST.



"Giveaway RM1000 Shopping Credit SGshop Malaysia By FarahGlanzDotCom"


Apa itu SGshop Malaysia?

SGshop merupakan satu laman web shopping online antarabangsa dari China ke Malaysia dengan harga yang murah. SGshop ditubuhkan pada bulan Ogos 2011 dan sebuah syarikat tempatan yang berdaftar serta pakar dalam logistik supaya boleh menerima produk yang dikehendaki untuk dibeli dari laman web e-dagang China. Selain itu, pihak SGshop juga bekerjasama dengan pelbagai pihak bank untuk memastikan bahawa proses pembayaran selamat dan cekap.

Okay, jika u all nak menjadi salah seorang pemenang bertuah ini sila ikuti syarat-syarat seperti berikut:-

Syarat-syarat:-

  1. Terbuka kepada semua blogger 
  2. Copy code HTML di kotak bawah dan paste di blog anda dan tulis entri bertajuk "Giveaway RM1000 Shopping Credit SGshop Malaysia By FarahGlanzDotCom"
  3. Follow Blog:FarahGlanzDotCom | IG:FarahGlanzDotCom | FB: FarahGlanzDotCom
  4. Like Fan Page SGShop Malaysia dan IG: SGshopMalaysia
  5. Nyatakan barang yang ingin dibeli dengan nilai RM100 Shopping Credit tersebut 
  6. Hantar penyertaaan berserta link blog anda di ruang komen di bawah. 

Tarikh Tutup
26 Mei 2017 - 09 Jun 2017
*Senarai pemenang akan diumumkan pada 12 Jun 2017 menerusi random.org

HADIAH :
10 x RM100 Shopping Credit SGshop Malaysia


Info:-Bagi pemenang yang bertuah nanti pastikan anda telah mendaftar akaun dengan SGshop Malaysia bagi memudahkan RM100 shopping credit SGshop Malaysia dikreditkan terus ke akaun anda nanti yer.. All the best and Good Luck!




Haaiii hampa...posa ka idak tu?
Sedaq tak sedaq dah tiga hari da kita berpuasa kan....tengok-tengok nanti tinggai lagi seminggu ja nak posa. Biasa macam tu la kan...

Kali ni nak cerita satu lagi port baik punya untuk berbuka...
Kali ni nal cerita port berbuka kat belah Mainland pulak. Tak jauh pun dari rumah aku ni haa. Dalam 3-4 km ja. Tak lain tak bukan Iconic Hotel la. Dekat sangat dah dengan rumah😊

Apa yang bestnya, dekat Dapoq Pak Beh Ramadan Buffet ni menyediakan lebih dari 160 hidangan untuk dinikmati oleh para pengunjung. Hee banyak tu kan....

Tapi meh usha dulu makanan-makanan hat duk ada ni, sebahagian dari makanan yang disediakan.


Keropok| asam laksa| bihun sup


Pelbagai jenis nasi dan lauk pauk


Antara lauk pauk yang ada


Nin dia..siap ada ketam lagi haa!




Air tuπŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚
Dessert yang sangat nyummy


Nasi ayam dia sedap hampa!
Roti jala pun padu!


Hadoiii...azabnya update blog ni time berpuasa!


Pilihan makanan kami hari tu: 
Kambing golek! Sedap weiiii
Nasi ayam hainan! Pun sedap jugek!
Char kueytiaw pun win!

Eh pendek kata semua pun sedap lah!

Hampa kalau nak pi makan ni dia details untuk hampa tau ;

 RM 58 nett  for adult
RM29 nett for kid

From 27 May - 24 June 2017
Call : 04-505 9988



ICONIC HOTEL PENANG

71, Jalan Icon City, Bukit Tengah
14000 Bukit Mertajam, Pulau Pinang

Boleh tengok update depa dekat fb depa Iconic Hotel Penang 


Haa nak cerita kali ni pasal dinner anniversary kami yang ke 5 hari tu. Ya lah kan , sebenarnya dah lama gila kot tak dine in kat Fisherman's Gril ni.

So saja ja, masa anniversary hari tu ajak husband makan kat sini. So malam tu, moh ler merentas jambatan untuk menikmati dinner dekat sini.


Marilah kita pilih menu nak makan apa.


Dua beranak ni geng sangat la lani. Menyampah mama tau. Tapi serius bila duk kat dalam ni teringat kat cafe-cafe yang duk pi singgah kat WA dulu. Waduhhh rindu lew teww.


Mama geng ngan Aishah ja lah ye.


Jom usha makanan yang kami order pulak:


Nasi goreng seafood, hubs order ni. Sedap sotong n udang pun banyak!


Mine...chicken cheese apa ntah. Pun sedap gils! Ada pasta skit as side dish dia. Memang umphhh.



Adriana's carbonara pasta. Sedap! Tapi banyak gila kot. Mama n papa tolong perabih pun tak.boleh nak habis tau.

Overall, food dia memang best. Ambience pub best. Cosy ja rasa tak rasa crowded. Just nice. Pastu romantic la jugak kan.

Korang kalau berminat nak try food kat sini boleh la usha-usha dulu kat sini ya:


Okla korang, nanti kalau ada tempat makan best lain lagi nanti aku up kat sini ya.




Hai, kali ni nak sharing satu tips kecantikan macam mana nak pilih warna kanta lekap supaya tak nampak "gerun" di mata orang lain yang melihat kita. Jangan tak tau tersilap pilih warna lens korang bukan nampak cantik tau tapi ternampak "weirdooo" atau macam "hantu" tau.

Jom kita tengok pemilihan warna kanta lekap mengikut tona kulit.


Pic credit to The Image Icone


Pic credit to The Image Icone


Pic credit to The Image Icone


Pakai lense yang bewarna ni kena berhati-hati juga. Sebab kalau tersilap warna boleh nampak muka kita kusam and weird tau. Sebab orang kita selalu bila pakai lense tak amik kira dah warna asal lense mata kita sendiri, pakai main taram ja pakai kaler lense ikut dan. Last-last nampak macam ni.


Pic credit to Mr Google.

Daripada nampak menggerunkan macam ni, better ka hampa ikut panduan pakai lense color ni ikut skin tone hampa. Kadang-kadang orang nak tegoq tak gamak, puji la melambung kata lawa, walhal weirdooo sangat.

Nak pakai biaq la nampak classy macam adik manis kita sorang ni haaa.


Pic credit to Mr Google



Pic credit to Mr Google


Pic credit to Mr Google

Ni contoh sorang hamba Allah yang pakai lense color apa pun lawa kot. Kita hat kulit ala2 Jennifer Hudson ni kena la beware skit tentang pemilihan color lense tu. 

Ps:  hampa, kami stil duk mencari lense yang sesuai untuk mata kami yang sensitif and cepat merah ni bila pakai lense, anyone can suggest a good one?







Bersempena dengan menymbut bulan mulia Ramadan tak lama lagi, Cititel menawarkan buffet berbuka puasa dari Isnin -Khamis dengan menu-menu yang menggiurkan tekak di Main Street Cafe yang cosy dan menenangkan.

Main Street Cafe yang terletak di level lobby hotel Cititel menawarkan makanan tradisional Asian dan Classical Western yang disediakan oleh  chef-chef berpengalaman depa.

Para tetamu boleh menikmati berbagai juadah sepert ulam-ulaman, pasembur, kerabu, rojak Penang, salad , kuzi kambing , sup gearbox dan macam-macam lagi.

Jom kita tengok gambaq-gambaq yang menggiurkan ni. Boleh stress kalau edit gambaq and update blog ada gambaq makanan bulan posa nanti niπŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚


Satay yang juicy


Sup gearbox power!


Masak lemak nangka..tapi aku tak berani makan lagi. Baru ja lepas deman urat seminggu yang lepas. Tapi mak aku cakap sedap!


Rendang daging yang sedap.


Sambai udang petai. Petai nya banyak betul!


Lamb kuzi!


Lamb kuzi + nasi beriyani


Aneka jenis air; bandung, buah kepala dll.


Pemanis mulut😊


Tempting betul dessert nya.


Bukan ja nampak menarik, rasa pun sedap!

Bagi hampa yang berminat nak try buffet dekat Cititel, hampa kena rujuk details yang aku nak bagi ni tau sebab buffet Ramadan kat Cititel Penang ni tak sam macam buffet kat tempat lain tau.

Ramadhan Iftar Buffet Dinner

12 - 15 June 2017
&
19 - 22 June 2017
(Isnin - Khamis)
7.00pm - 10.00pm
Dewasa RM80.00 nett
Kanak-kanak RM40.00 nett

PROMOSI early bird :
(belian dari 1-31 May 2017)
Dewasa RM64.00 nett
Kanak-kanak RM32.00 nett

Untuk Tempahan 
tel : 04-291 1128
email : fnb@cititelpenang.com 




Sedar tak sedar dalam seminggu ja lagi Ramadan bakal menjelma. Sebut ja Ramadan, mesti terbayang-bayang juadah berbuka. Kadang-kadang bagi housewife macam aku ni, boleh buntu tau nak masak apa. Biasa aku akan buat list dari Isnin -Jumaat nak masak apa.

Kadang-kadang eh balik-balik menu yang sama ja. Arghhh buntu. Biasanya time weekend la akan makan kat luar or balik kampung sama ada balik Jitra or berbuka puasa dengan keluarga belah husband.

Kalau kat Jitra, yes sebab tau juadah mak aku tiada tandingannya kan. Tapi bila nak makan belah husband aku, biasa memang kami prefer makan buffet. Senang, hassle free. Tak payah nak serabut order itu ini.

So, mai aku nak bagitau Royale Chulan Penang ada buat buffet Ramadan dengan tema Selera Ramadan, Macam-macam Ada. Bertempat di Sri Tanjung Cafe, Selera Ramadan ; Macam-macam Ada  menyajikan makanan traditional masyarakat setempat mengikut " taste" Penang yang hampa tau la kan, taste Penang mesti takmau kalah jugak kan.


Formerly known as Royale Bintang.


Thanks Royale Chulan for having me.


Buffet Ramadan ni bermula dari 28 May hingga 23 June 2017. Kalau nak tau ada lebih kurang 10 action stalls  yang menyediakan Ikan Bakar, Sushi sotong Kerabu Mangga, Cucur Kerang Berlauk, Kambing Golek dll.

Jom jamu mata dengan juadah-juadah yang disediakan di Royale Chulan ni.


Signature dish Royale Chulan , si kambing golek.

Bersama si manis


Nasi beriyani yang sedap.


Kerabu dan kuih muih.


Buah-buahan untuk rojak | kerabu su'un | tempe goreng cili


Variety of pencuci mulut


Ayam goreng berempah | cucur udang | sushi | roti bun untuk dicicah bersama sup | aneka air 


Apam balik



Ikan keli berlada | pasta sambal sotong | pulut | udang masak cili


Char kuey tiaw | bubur lambuk


Open concept stall. Best boleh jalan-jalan and tengok keadaan sekeliling hotel yang heritage gila ni. 

Hampa kalau dah buntu-buntu boleh la try mai makan kat Royale Chulan Penang tau nanti. Food selection pun best-best jugak tau.



Jangan lupa make reservation dulu tau. Bukan apa takut time hampa nak walk in nanti fullhouse ka nganga la hampa nanti. Better call depa dulu tau.

Ok la hampa, kami nak pi golek-golek dengan anak dara kami dulu na.





Hai. Kali ni nak cerita pending post pasal Teacher's Day celebration kat sekolah Adriana. To show some appreciation to all her teachers, so mama made some gift packs to her teachers.

As usual nothing much for her teachers. It's all my homemade products by Kathy's Homemade. Hopefully her teachers will love it.


No cards. Last minutes job. Guna ja apa yang ada. Nasib ada washi tape yang comel-comel ni kan.


Dalam tin tu homemade lipbalm in chocolate flavour to pair with the chocolate homemade soap!


Hopefully her teachers will love this!

Korang yang nak customize gift untuk mak ke wife ka untuk produk homemade bolehla whatsapp aku directly. In Sha Allah kita buat according to your budget.

Meh whatsapp aku ok

0133363775






© ALIA FARHAN · THEME BY WATDESIGNEXPRESS