Hai...
Lamanya tak update blog. Bz kedaung la nak2 raya ni. Sebut pasal raya, sedar tak sedar tinggal 4 hari lagi ja nak berpuasa. Lepas tu raya....

Best memang best tapi bila pikir maciam-maciam outbreak sekarang ni mula la hati tak sedap dan risau lagi kalau anak masih kecil. To be precise baby2 yang tak cukup lagi jadual vaksinasinya kan.

As usual la, takkan la balik beraya hang nak duk ja memerap dalam bilik dengan alasan nak netek sokmo. Ye dak? Mesti la nak makan ketupat palas dan balun sup gear box. Dah tu mesti ada tetamu kt rumah makpak kita kan...nak halau?takkan kot. Kompem-kompem nanti orang tanya bebyyy gebuu mana...nak ciummm ciked! Panggg sedass???berani nak buat gitu???

Kalau aku, aku akan gunakan alasan ohh ank aku tidor, penat sangat. Kalau usik dia kompem nangis! Ehh bagitau la apapun asalkan orang tu tak kacau anak aku!

Kedua, aku akan spare wet tissue banyak2. G mana pun make sure wipe dulu dengan tempat tu dengan wet tissue. Kita tak tau apa ada kat tempat tu kan.


Biar ka orang cakap ehhh macam apa ja dia nak gabuih-gabuih merata tempat. Janji hang da wipe off da pathogen2 yang berbahaya!

Ketiga, jangan berrenggang dengan hand sanitizer.


Agak2 ada org nk muah ciked or pegang2 anak hang, pass over menda ni kat dia. Biaq la orang nak kata kita ni parents overprotective ka apa ka. Sebab bila anak sakit, kita yang sedih kedaung. Kita yang takleh tdoq malam berjaga anak. Ya memang sakit tu dari Allah, tapi menda boleh elak, kita elakkan. Dalam Islam pun, mencegah lebih baik dari merawat.

So makpak yang antivacc ni, paham-paham la ya. Bukan nak kecam hampa tapi sendiri mau ingat la. Baby yg kecik tu yang tak cukup lagi jadual vaksinasi dia tu badan dia lemah. Tambah-tambah kalau prem. Ilmu vaksin pun dari Allah, dan penemuan vaksin pun dari zaman Uthmaniah lagi. Jangan la menegak kan benang yang basah dengan hujah2 tak masuk di akal tu. Oh ya, tak salah kita gabungkan makanan sunnah dengan vaksin pun. Takdak orang pun kata menda tu salah. In fact aku sendiri susukan anak aku smpai dekat 3 tahun, makan makanan sunnah dan jab dia dengan vaksin. Tak salah pun gabungkan sunnah dan perubatan modern ya.

Akhir kata, semoga Syawal kita lebih bererti dan semoga segala outbreak mak nenek ni akan segera berlalu.

Serius seram weiii, kedah negeri tertinggi yang anak tak divaksinkan. Aiyoooo.
SHARE 3 comments

Add your comment

© ALIA FARHAN · THEME BY WATDESIGNEXPRESS